Pages

Wednesday 12 December 2012

Oh HSBC!

Semalam aku keluar ke Bandar Melaka, aku pergi membayar hutang kad kredit aku sebanyak RM200. Aku teringat perbualan telefon antara aku dan pegawai khidmat pelanggan HSBC pada pukul 4.00petang semalam. Macam ni dialog nyer.

Pegwai HSBC: Assalamualaikum. Boleh saya bercakap dengan Pn Fatimah Waatanie binti Mohd Fadzil
Aku:                   Waalaikumussalam. Yer saya. Siapa yang bercakap ni?

Pegawai HSBC: Maaf puan. Saya pegawai khidmat pelanggan HSBC. Saya nak maklukan puan tentang bayaran kad kredit yang tertunggak sebanyak RM 600.

Aku:                   Yer, saya tahu mengenai perkara itu. Boleh saya bayar hutang tersebut pada 18hb ni sebab masa tu baru gaji saya masuk. Maaf saya tak dapat nak bayar bulan lepas kerana saya masuk hospital untuk pembedahan dan simpanan dan gaji saya gunakan untuk bayar bil pembedahan tersebut.

Pegawai HSBC: Baik puan. Nanti saya tuliskan dalam report ni.

Aku:                   Sebenarnya saya ada beritahu kat kawan awak tentang masalah saya ni. Saya bukan tidak mahu bayar tapi saya memang kurang sihat dan ada masalah kewangan. Jadi saya mohon bantuan tangguh sampai 18hb ni. Masalahnya, kawan awak tu tak faham bahasa. Dia masih nak suruh saya buat bayaran walaupun dia dah tahu masalah saya. Memang takde adab betul. Lagipun bukannya saya selalu miss bayaran pun. Kali ni, memang saya tak dapat nak elakkan. Kos pembedahan saya sahaja dah kene bayaran dekat RM 1ribu. Belum lagi bayaran bil yang lain.

Pegawai HSBC: Maaf puan atas kesilapan kawan saya. Jangan risau. Saya akan catatkan dalam report puan ni.

Aku:                   Baiklah. Saya akan bayar RM 200 dahulu, nanti saya bayar bakinye pada 18hb ni termasuk bayaran statement yang terbaru.

Pegawai HSBC : Baik puan. Maaf sekali lagi puan. Assalamualaikum.

Aku:                    Waalaikumussalam.

Maka, aku pun buat bayaran kad kredit tu semalam. Cuma aku nak luahkan rasa hati ni. Walaupun kerja kita sebagai pemungut hutang, kita kene fikirkan masalah orang lain jugak. Semak dulu cara pembayaran penghutang tu, sama ada dia memang selalu miss atau baru kali pertama miss bayar hutang. Kadang-kala kita nak memudahkan kerja kita sehinggakan hilang belas ihsan dalam diri sendiri tentang masalah orang lain. Lainlah memang orang tu jenis liat bayar hutang, bolehlah ko take for granted pun alasan yang dia berikan.

No comments:

Post a Comment