Pages

Tuesday 11 December 2012

Muhasabah Diri

Alhamdulillah, selepas berjumpa Non dan Fazli aku mula mengorak langkah baru dengan bermuhasabah diriku ini.

Di sini aku dapati aku ada melakukan pelbagai kesalahan/kelemahan, antaranya ialah:

1. suka meninggi suara ketika marah.
2. kurang mendengar tutur kata/pendapat suami dengan baik dan teliti.
3. tidak pandai bergaya dan kurang menjaga penampilan diri.
4. tidak pandai memujuk suami dalam meminta pertolongannya.
5. tidak pandai berlemah-lembut semasa bercakap.
6. suka bercakap "ingin meminta cerai".
7. memberikan kemewahan duit dan harta benda secara berlebihan.
8. cara hidup yang agak bermewahan terutamanya bab makanan dan peralatan rumah.

Itulah beberapa kelemahan yang dilakukan oleh aku sepanjang tiga tahun aku berumah tangga dengan suamiku. Kejadian kali ini aku akan jadikan iktibar dalam hidupku supaya aku dapat mengubah corak kehidupan yang lebih baik pada masa akan datang. InsyaALLAH.

Bagaimanakah aku merubah keadaan ini akan aku nyatakan dalam catatan yang seterusnya. Semoga ALLAH membantu aku melalui ujian rumah tangga aku pada kali ini walaupun aku tidak pasti lagi kami dapat bertahan dalam tempoh 3 bulan lagi atau sebaliknya.

No comments:

Post a Comment