Pages

Friday 14 December 2012

Arang (Gadis Sunti) & Magistrate


Semalam, baru abis tengok cerita "Arang and The Magistrate" di laman web korea. Best giler. Siap ada subtitle. Tu yang tak pening kepala, sekurang-kurangnya release siket tension. Banyak sangat perkara yang bersarang di kepala aku ini.

Tapi yang aku suka sangat tengok citer korea ni ialah diorang leh bikin cerita cinta yang macam fantasi. Ibarat tengok cerita fairytale. Yerlah, mestilah kesudahannya adalah happy ending selalu. :)

Selain itu, mereka jugak mengajar kesabaran amat penting dalam menelusuri percintaan terutamanya kepada mereka yang berumahtangga. Walaupun menghadapi banyak ujian, tapi kene sabar dan tenang melaluinya.  Jadi, drama korea ini telah menaikkan semangat aku untuk meneruskan rumahtangga aku yang tengah ditimpa badai ini.

Di samping itu, dalam drama ini, orang Korea juga percaya kepada Tuhan (Dewa) dan fahaman Yin dan Yang (Jahat dan Baik) serta kehidupan selepas mati. Maka, kita leh simpulkan kesemua agama di dunia ini mempercayai Tuhan dan menyuruhnya hambanya untuk membuat kebaikan dan menjauhkan keburukan untuk mendapatkan kebahagian. Selain itu, bagi agama yang mempercayai ada kehidupan selepas mati pastinya mempercayai balasan kebaikan adalah syurga dan balasan kejahatan adalah neraka.

Malah, dalam Islam, konsep Tauhid kepada ALLAH, balasan pahala dan dosa, syurga dan neraka, serta seksaan kubur dan dikumpulkan di padang mahsyar telah diterangkan dengan jelasnya di dalam Al-Quran dan Rasullullah telah menunjukkan kehidupan yang syumul melalui sunnahnya supaya menjadi pegangan kepada kita untuk menelusuri kehidupan yang penuh cabaran ini.

Semoga aku juga semakin kuat dan berusaha untuk menjadi muslimah yang solehah dan ibu yang mithali kepada keluargaku nanti. Amin.

P/s: Boleh lawat website ini untuk menonton drama tersebut. www.maaduu.com



No comments:

Post a Comment