Pages

Friday 4 January 2013

Sabar Menghadapi Gangguan

Sememangnya ujian ALLAH tiada siapa yang tahu bila ia akan bermula dan bila ia akan berakhir. Tapi sebagai hambaNYA kita perlu redha untuk menghadapinya dengan hati yang tabah dan sabar. "Sabar adalah sebahagian daripada iman". Selama ini, perkataan 'sabar' sentiasa meniti daripada bibir semua orang tetapi adakah kita mengetahui maksudnya dengan sebenar-benarnya. 'Sabar' adalah perkara yang aku pelajari dalam menghadapi kemelut rumahtangga kami. Aku tidak menyangka aku dapat menghadapi keadaan yang runcing ini dengan tenang dan sabar. Malah aku menyedari betapa aku mempunyai sahabat-sahabat yang terbaik seperti Kak Odah, Kak Sal, Kenkawan Bikers, Non, Imah, Esma, Fazli, Kak Nurli, Khairi, Kak Shidah dan Puan Nik yang banyak membantu aku mengharungi ujian ini dengan penuh kesabaran. Selain itu, aku juga memiliki ibu bapa dan adik-beradik yang sentiasa menyokong keputusanku daripada belakang walaupun kadang-kala keputusanku sentiasa berubah mengikut keadaan. Yang paling penting, ALLAH sentiasa bersamaku kerana hanya padaNya, aku mendapat kekuatan iman dan hidayah untuk membantu aku membuat keputusan yang terbaik untuk diriku.

Ujian ALLAH ini mengajar aku supaya 'Sabar' menghadapi gangguan rumahtangga yang bukan sahaja secara lahiriah tetapi juga batiniah. Gangguan secara lahiriah ialah gangguan manusia yang ingin meruntuhkan rumahtanggaku hanya kerana ingin mendapatkan kesenangan diri sendiri tanpa memikirkan impak kepada diri orang lain. Tetapi pepatah Melayu, "kalau bertepuk sebelah tangan takkan berbunyi". Apabila adanya 'give and take' antara dua manusia boleh menyebabkan diriku menghadapi tekanan yang kuat sehingga aku terlupa sama ada aku penyebabnya. Alhamdulillah dengan hidayah ALLAH, aku menjumpai jawapan sebenarnya. Dengan KEMAAFAN aku dapat mencari ketenangan diri yang aku tidak pernah alami sepanjang hidupku ini dan kami suami-isteri dapat kembali hidup bersama dalam situasi yang lebih baik.

Selain itu, gangguan secara halus yang paling menakutkan kerana perkara ini menggunakan perantaran jin/syaitan. Kami terpaksa menghadapinya dengan bantuan Ustaz Ibrahim bin Kamsan bagi menangani masalah ini. Untuk itu, sabar dan iman adalah kunci utama untuk kami melawan makhlus halus yang sedang mengganggu kesihatan kami.

Kesimpulannya, sabar dan iman membantu kami mengahadapi ujian ALLAH dengan sebaik-baiknya. Ia juga membawa kami berdua untuk lebih mengenali ALLAH s.w.t. Semoga kami dapat bersama-sama menuju ke jalan bahagia dunia dan akhirat. Amin.

No comments:

Post a Comment